tisdag, september 02, 2008

Förändringar

På resan var jag på ett ställe där jag inte riktigt själv styrde över min dag. På egen begäran, förstås. Andra än jag själv bestämde var, när och hur mycket jag skulle äta. Det var jätteskönt! Jag längtade nästan aldrig efter något annat än det jag fick, vilket var vegetariskt mat och frukt. I början var jag hungrig nästan jämt, men kroppen vande sig snart. Jag gick ner lite i vikt, men det var inte den största vinsten.

Sen jag kom hem har jag fallit dit några gånger, och ätit för mycket och för dåliga grejer. Det väntade jag mig, när jag själv ska styra över min mat går det inte bra. Det vet jag. Men den stora vinsten är att jag inte gillar det. Jag blir mätt så himla fort. Och jag märker hur mycket sämre jag mår, känslomässigt, när jag överäter, än när jag inte gör det. Jag har märkt att mat kan fungera enbart som näringsintag. Visserligen ett lustfyllt sådant, men det kan faktiskt vara så att man endast äter för att man är hungrig och behöver energi.

Nu har inte det här lett till några svartvita förändringar över en natt. Jag köper fortfarande godis. Jag väljer fortfarande fel mat i personalmatsalen ibland. Men någonstans inom mig finns en känsla, som jag tydligt kan känna om jag tänker på den, att jag mår jättemycket sämre om jag proppar i mig fel grejer. Jag mår mycket bättre om jag följer ett normalt, balanserat matintag. Det är som att vinna på lotto, att ha den känslan. Nu gäller det att lyssna till den där inre känslan så ofta jag kan. Och att inte straffa mig själv eller känna mig besviken om jag glömmer bort att göra det. Det är värt ett försök.

4 kommentarer:

  1. Låter perfekt att få åka iväg sådär och mysa lite. Ibland önskar jag att jag kunde bo ett par månader på nåt hälsohem och bli avgiftad och hjärntvättad.

    Att du nu är mer medveten om att det finns ett annat sätt att förhålla sig till mat är ett bra steg på vägen.

    SvaraRadera
  2. tråktanten: det var precis så det var - avgiftning, miljöombyte och nya tankar. Det var bara lite för kort tid (2 ½ vecka).

    SvaraRadera
  3. Fortsätt i samma positiva anda:D

    Hoppas på dig.

    SvaraRadera