lördag, april 18, 2009

Att bryta en vana lika inbyggd som en reflex

Det svåraste är att vara sysslolös.

Jag har under många, många år ätit när jag varit uttråkad. Ätit när jag tittat på tv. Ätit när jag surfat på nätet. Ätit när jag har slappat. Helt enkelt när jag inte gjort något särskilt.

Och jag gillar att inte göra något särskilt. Jag gillar att slötitta på tv, att surfa, att läsa. Att slappa. Men det krävs just nu en ganska rejäl viljestyrka för att inte gå till affären, eller rota i skåpen, i jakt på något att äta.

11 kommentarer:

  1. Ja visst är han söt? :)

    Du verkar ha en intressant blogg, ett bra ämne! lägger till dej via Bloglovin!
    Du får gärna lägga till mej med :D

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig, detta att bryta vanorna är jättesvårt. Att inte köpa något onyttigt i affären, att inte äta vid tv:n eller datorn, det är jättesvårt att vänja sig av med. Jag har inte lyckats så himla bra nu när jag gått på halvfart de senaste 7 veckorna, jag har gått upp säkert 5 kg. Inte alls bra. Det är som om jag har hamnat i en dålig spiral. Nu bryter jag spiralen genom att börja pulvra igen på torsdag, och sen när jag börjar äta igen i början av juli så vet jag vad det är jag måste se upp med. Frågan är om jag kommer att lyssna på mig bättre då...? Den som lever får se.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Hihi ja just då kännde jag mig som en prinsessa ;) Mådde verkligen super bra.*L*

    SvaraRadera
  4. Ja, det är svårt att bryta vanor. Jäkligt svårt. Men det går, det gör faktiskt det! Jag tror du kommer att klara det, jag håller tumamrna för det!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Mmmm..det är jättesvårt, jag tänker på mat/saker att äta typ hela tiden. Drömmer och längtar efter allt det där jag inte ska äta. Det bästa är att hålla sig sysselsatt hela tiden men hur enkelt är det alltid...
    Kram!

    SvaraRadera
  6. ja de är jättebra, problemet är bara at komma ihåg att ta dem med sig :D

    SvaraRadera
  7. jag har jättesvårt att låta bli att äta när jag tittar på tv speciellt, försöker lösa det genom att äta minimorötter och dricka vatten framför tv:n, om jag inte kan bryta vanan kanske jag kan göra den nyttigare...eller så kanske jag bara lurar mig själv, jag vet inte.

    SvaraRadera
  8. För att få bukt med mitt slöhets-ätande började jag tugga tuggummi när jag såg på tv osv, funkade bra för mig och nu klarar jag mig oftast utan. :) Vad gäller själva köpandet (där är mitt största problem, för finns det inte hemma så äter jag inte) Att ta på skygglapparna var det svåraste jag gjort. När jag kom mot kassan och började sukta efter choklad fick jag panik och stressade till kön och skyndade mig ut(betalade såklart också) och sket i om jag glömt något annat :P Det var för ungefär 3 år sedan jag började och nu är det sällan jag faller tillbaka :)
    Hoppas du hittar en lösning som får dig att dra ner på det (för kroppen) onödiga små/slö-ätandet!

    SvaraRadera
  9. Jag känner igen mig i det där att gå och rota i skåpen efter nåt att äta. Det är en vana som är ssår att bli av med. Jag har infört en regel att jag bara får äta vid matbordet och då ska jag ha gjort det fint för mig med tända ljus och fina bestick och kanske en blomma. Lovar att det funkar för man känner sig ju lite dum om man tar fram lite kakor på ett fat och tänder ett ljus. När man äter på andra ställen som vid tvn eller datorn så tänker man inte på att man äter och hinner inte känna att man blir mätt. Skaffa fram en jättestor läcker fruktskål med exotiska frukter så kan tu plocka däri när du blir sugen. Men jag vet det är inte lätt! Men du kan ju pröva att bryta en ovana och sen ta nästa. Jag som är en riktigt godis och snacks gris har lyckats att hålla mig från det onyttiga nu har jag visserligen haft en onyttig period men jag vet att jag kan avtså om jag bestämmer mig.

    SvaraRadera
  10. Tack allihopa för bra och konstruktiva tips! Känns som att ni är många kloka med bra råd och idéer.

    SvaraRadera
  11. Jaaa, precis så är det!!!! Hur bryter man?????

    SvaraRadera