torsdag, april 16, 2009

Omsvep

Övervikt är så tabubelagt och jag vet det, jag vet att det är tabubelagt även från andra hållet. Jag vet att det är svårt att bemöta även för normalviktiga (om vi nu ska använda det hemska ordet), man vill inte såra och inte trampa på några ömma tår.

Men igår var jag hos läkaren. I andra syften, förvisso, men mitt blodtryck var högt och hon upprepade gång på gång att det kan vara så/bör kollas upp om man är "lite rund".

Jag är inte lite rund. Jag är kraftigt överviktig. Jag vet om det, och även om jag inte vill att folk ska skrika fetto efter mig på stan, så vill jag att en läkare ska kunna vara rak och ärlig och använda sig av ord som inte förskönar.

Men jag förstår det ju också, hon vet inte vad hon ska säga kanske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar