måndag, maj 04, 2009

Tio tusen kronors-frågan

En fråga som icke missbrukare ofta ställer till missbrukare, och som även jag ställer tyst för mig själv när det gäller missbrukare av t ex alkohol och droger, är hur man kan välja detta om och om igen. Jag är en tänkande och analyserande person, och det irriterar mig att jag inte får kläm på det. Så mycket annat i mitt liv har jag lyckats härleda, men inte detta. Hur kommer det sig att jag väljer bort mig själv och mitt välmående dag efter dag? Hur kan jag välja att skada mig själv så som jag gör? Hur kan jag välja det destruktiva när jag så väl vet vad jag skulle må bra av?

5 kommentarer:

  1. Jag söker också efter det svaret. Och inser att den resan, att förstå varför jag gör som jag gör mot mig själv, är en viktig del i mitt "tillfrisknande".

    SvaraRadera
  2. kakan: du har verkligen rätt. Det är nog den viktigaste delen, för att kunna fortsätta ha ett varaktigt hälsosamt liv även efter (eventuell) viktnedgång.

    SvaraRadera
  3. i höstas arbetade jag med missbrukare av piller, alkohol och droger.
    då köpte jag AA:s "stora boken" och läste.

    nu är den skriven av amerikanare så den är lika tjatig som alla andra böcker skrivna av amerikanare. och så är det gud hit och gud dit så jag blir milt vansinnig.

    men om man bortser från det jag skrev nyss: wow, vilken bok, wow vilken aha-grej för mig att läsa. för i tanken bytte jag ut alkoholen mot mitt frossande.

    värt att slänga 150 spänn på?
    jäpp för mig i alla fall.

    http://www.aa.se/bocker/aa-stora-boken/

    i boken stod bland annat om det där med att man ska rycka upp sig, skärpa till sig. det "är ju bara att sluta dricka/äta/knarka. så blir ju allt bra"
    folk fattar inte förrän de själva varit där.

    en himla go kram eller fem.

    //jag vill hitta solen

    SvaraRadera
  4. jag vill hitta solen: Tack för ditt tips! Jag har faktiskt inte ens tänkt tanken på att läsa boken utan att liksom "gå" programmet i någon form. Ska absolut läsa den. Kram tillbaka!

    SvaraRadera
  5. jag tog till mig det där med att sluta älta varför.
    varför har nämligen hållt på att plåga ihjäl mig.
    gått på repeat i skallen: varför, varför, varför???

    nu bestämmer jag mig för att göra så gott jag kan. och när det går åt fanders lägga det bakom mig och göra så gott jag kan i morgon i stället.

    tror även at det var i aa-boken ja läste att det är bannat onödigt att räkna gångerna man faller.
    det är så mycket roligare att räkna gångerna man ställer sig upp igen.

    för då kanske man får känna lite stolthet i stället för all skuld och skam man gått och burit på en livstid.

    mera kram!

    SvaraRadera