måndag, maj 17, 2010

Släpp ut dig själv

Man kan tycka att Julia Skott är det/den enda jag bloggar om just nu, men för mig känns detta som en form av revolution. Hon gör precis det jag önskar att jag orkade och visste hur. Hon för en debatt och hon gör det välformulerat och välriktat. Tydligt och lättförståeligt. Och hon har. så. rätt.

Tidgare hörde jag henne prata i Morgonpasset helg och jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, men det är som att hon säger allt det jag längtat efter. Hon claimar allas rätt till levnadsglädje och utrymme och hon gör det utan att det blir snyftigt. Allt för ofta blir det snyftigt, nämligen (förståeligt), men slagkraften blir hårdare utan snyft tror jag.

I Morgonpasset och i sitt senaste blogginlägg tar hon upp det som jag tror är själva kärnfrågan: att inte tycka att man är värd att leva fullt ut. Att vänta på ett sen. Känner du igen dig? Läs. Lyssna på Julia. Nu jävlar lever vi.

När man säger att inuti varje tjockis finns en smal person som vill ut, så är det som att säga att det finns någon annan inuti dig. Någon annan än den du är nu. Och det är en känsla som så många har, oavsett faktisk vikt — att det finns någon annan inuti en som ska komma ut, och.

kommer du både klara av och vara värd alla de där sakerna du inte vågar eller vill göra nu. kommer du att förtjäna kärlek och erkännande och bra jobb och snygga kläder, då kommer du att våga vara rolig och synas och ta för dig — eller vad det nu är som du inte tycker att du förtjänar eller vågar nu.

Sanningen är för det första förstås att du kommer inte bli en annan människa om du går ner i vikt (eller fixar näsan, för den delen, eller vad det nu kan vara). Du kan kanske våga göra vissa saker du inte ville förut, för att du känner dig lite mer bekväm i din kropp eller lite mindre orolig för vad folk kommer tänka. Men över lag kommer du inte bli en helt annan, ny och modigare och ballare mänska varken om fem eller femtio kilo.

Och för det andra, och jag vet inte hur högt jag kan skrika det här: Du förtjänar alla de där sakerna nu. Du är värd kärlek och lycka och vänner och bra jobb och snygga kläder, du är värd att försöka våga saker som gör dig rädd — och att slippa försöka. Oavsett hur du ser ut, om du är tjock eller smal, nöjd eller missnöjd, så är du VÄRD allt du vill ha. Det betyder givetvis inte att du är garanterad det, men du ska inte låta varken världen eller dig själv övertyga dig om att du inte är värd det — eller att du kan bli värd det bara du gör en viss sak.

Jag blir så oerhört ledsen när jag tänker på alla som inte lever nu, inte lever och njuter och tar för sig nu, för att de väntar på livet de egentligen förtjänar, livet som ska komma sen, livet som den där andra inuti ska få leva.

Inuti dig finns du. Släpp ut dig själv om du inte redan gjort det, och lev.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar