onsdag, november 12, 2008

Väljer på nytt

Jag känner att jag vill förtydliga en sak. Det är milsvid skillnad på vad jag tycker rent principiellt, och vad jag hör i min egen skadade lilla hjärna när jag tänker på mig själv.

Jag tycker verkligen att alla storlekar är snyggt. Jag menar det, det är inget som jag bara säger för att vara politiskt korrekt. Jag var med en stor grupp människor i helgen (ca. 60 pers) och en tjej som var där var störst av alla och vägde 130, 140 kilo skulle jag tro (jag gissar nu). Hon var den snyggaste i hela lokalen! Hon var fantastiskt vacker. Även män kan se oerhört bra ut i en större storlek, precis som i en mindre.

Men jag känner inte det här när det gäller mig själv. Jag känner inte att jag duger om jag inte är smal. Inte att jag är snygg, eller framgångsrik, eller något att tro och hoppas på. Anledningen till det är förstås mångbottnad och har fler än ett par år på nacken.

Det som hände i provhytten var inte för att jag nödvändigtvis tycker att alla måste väga lite och vara smala. Det som hände var att jag bröt ihop över att jag FORTFARANDE inte har lyckats med något som jag har önskat i nästan hela mitt liv - att gå ner i vikt. Jag tror också att det var för att jag såg mig själv på riktigt för första gången på länge. Jag har sedan jag flyttade till en ny lägenhet ingen helfigursspegel hemma, och är dessutom proffs på att vika bort blicken när jag passerar en. Men där, i den lilla provhytten kunde jag inte vika bort den. Jag såg, och tog in det. Det vände ut och in på hela mig.

Jag blev också besviken på mig själv, eftersom jag hade mått rätt bra innan och jobbat på med att peppa mig själv och försöka välja att tänka bra, positiva tankar om mig själv. Istället för att konstatera att jag hade en sämre dag den där dagen gjorde jag som jag brukar: jag tryckte ner mig själv för ytterligare en grej, nämligen att jag inte klarade att fortsätta må bra, att jag misslyckades med att välja det positiva.

Ni måste förstå att jag har en inre domare i mig som är så otroligt hård. Som inte tillåter misslyckanden. Som bara uppmuntrar perfektion. Som prioriterar vad andra tycker och tänker om mig. Den domaren straffar mig med självhat om jag misslyckas med något.

Det är inte mänskligt att aldrig misslyckas, jag vet det. Jag jobbar på att överrösta domaren och jag vet att det är ok att ha en dålig dag även när jag försöker skapa ett positivt liv. Men den där dagen klarade jag inte det, och det jag skrev i bloggen var precis det jag kände just då. Jag var äcklad av mig själv.

Konstigt nog har provrumsdippen gett mig en knuff i rätt riktning, tillbaka på det här spåret igen. Först kom en förbannande, bestraffande känsla: nej, jag får aldrig mer äta. Som tur är gick just det över ganska fort, däremot sitter den uppgivna känslan från den där dagen kvar i mitt hjärta och jag vill inte känna så igen. Jag vill fortsätta välja det positiva. Jag vill må bra. Den där incidenten hade i hela mitt liv tidigare styrt mig direkt mot mat, tröst, överätning, men inte den här gången. Jag har varje dag valt att tycka om mig själv och ha ett bra samvete. Det är jag båda glad och stolt över. Nu vet jag också att bakslag kommer och hur jag ska hantera dem: genom att tillåta mig att ha dem. Bättre dagar kommer om jag fortsätter kämpa.

Tack, tack och åter tack för alla kommentarer. Ni skapar den här bloggen med mig.

PS. Jag tycker fortfarande att jag är jättesnygg i håret, och ler varje morgon när jag gjort mig i ordning. Och - jag åt inte upp chokladen som brände i fickan den där dagen. DS.

5 kommentarer:

  1. Oj vad jag känner igen mig i nästan allt. Det enda som jag inte känner igen mig i är att du tycker att stora människor är vackra. Jag har oerhört svårt för det, men det bottnar väl i att jag äcklades av mig själv. Nu däremot, när jag är riktigt stolt över att jag hittills har lyckats gå ner 23 kg, så kan jag se på mig själv i spegeln och se både det "braiga" (att jag har gått ner i vikt) och det dåliga (att jag inte ens kommit halvvägs). Jag har alltid varit förundrad över smala människor som behandlar såna som jag precis som alla andra, eftersom jag klankade ner på mig själv så mycket. Jag skriver faktiskt klankade och inte klankar, för jag har blivit mycket bättre på detta i och med att kilona försvunnit. Och det är sorgligt i sig, eftersom det ger mig (i mina ögon) mer egenvärde när jag väger mindre... Men jag tycker att du är inne på rätt spår (även om jag aldrig hade klarat att tycka om mig själv), funkar det för dig så "go for it"!! Lycka till!!

    SvaraRadera
  2. Jag förstår vad du menar, men jag kallar min för den lilla j*vul som sitter på axeln och pockar på mig...

    Jag har alltid måsta hålla något hemligt som var så hemskt att om jag sade nått så skulle jag dö...

    Innerst inne förstod jag att det är inte sant men jÄvulen övervann allt och jag såg hur jag skulle dö för varje gång jag tänkte att nu ska jag säga det...

    Nu när jag äntligen har talat ut om min hemlighet så vet jag fortfarande inte om jag kan dö...

    Min lilla j*vul sitter och säger i mina drömmar, i vaket tillstånd att jag kommer att få mitt straff...

    Så jag förstår vad din Domare är för nått...

    Kramar till dig

    SvaraRadera
  3. Hej
    Har nu läst hela din blogg. Det är som att jag skulle skrivit den själv. Samma känsla av att inte duga. Att alltid oroa mig att inte få plats i stolar etc. Gråtit och tyckt synd om mig själv. Tröstat med mat och choklad. Funkade inte bra. Led av sjuklig fetma. Rädd för att inte kunna uppleva framtiden med mina barn. Nådde botten och bestämde mig att nu jävlar räcker det. Har nu gått ner en himla massa kilon och känner mig nöjd. Men lyckligare...nja det vet jag inte. Bara skönt att slippa tycka så illa om sig själv. Lyckan sitter inte i vikten...lyckan sitter i att man tycker om sig själv. Med eller utan extra kilon. Fast nåt som är väldigt skrämmande tycker jag är att nu när jag inte längre är överviktig så får jag alltid ett mycket bättre bemötande överallt. Tycker det säger ganska mycket om hur överviktiga uppfattas i vårt samhälle. Vet inte om du blir hjälpt av mitt svamel :) Kram

    SvaraRadera
  4. Härligt! Det går upp och ner, men jag tror det är bra. Åker man på ett bananskal åker man lätt av banan. Får man kämpa lite gör man ett djupt spår som i längden blir lättare följa.

    Jag försöker varje dag tänka positiva tankar om mig själv, ta hand om mig själv, men visst faller man. Tycker att inget spelar någon roll, allt är ju redan kört...Men så borstar man bort smutsen och reser sig upp igen!

    SvaraRadera
  5. Skönt att höra att du gillar håret fortfarande :D

    SvaraRadera